söndag 13 mars 2011

Lösbajs

Den senaste dagarna har Kolfart bajsat lite löst och jag har funderat på vad det kan bero på. Nervös mage? Maten? Eller kanske avmaskningen? Nu har jag surfat lite och läst lite här och där att diarré kan vara en biverkning av maskmedlet. Jag hoppas verkligen att det bara är det som är felet. Då kommer det snart att rätta till sig igen. Det känns som om det tog flera dagar innan den reaktionen kom i så fall.
Tycker mera att lösbajset började i samband med att vi började ge honom en annan sorts torrisar, så i natt får han enbart blötmat av en annan sort och så hejdar vi oss lite med torrfodret ett tag.
Någon som har erfarenhet av hittekatter och deras magar kanske har några råd?

7 kommentarer:

  1. Hej! Det kan nog vara antingen eller.
    Bra att du tänkt på båda. Så länge han inte blir uttorkad så ska det nog gå bra. Förhoppningsvis mår han redan bättre.

    Min katt Nisse var dryga månaden när vi fann honom utanför i buskaget utanför mitt kontor. 400 knappa gram, livrädd och ensam (mamma och syskon återfanns döda i närheten). Ta i trä, så har han inte haft problem med magen. Nu är han 5.5 kg innekatt, just nu på semester i Sverige hos min mor.

    Tycker din blogg är fin! Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Är väl inte så konstigt om magen är lite i olag av både ena och andra anledningen. Lugnar sig säkert snart. Går det bra med lådan? Nosbuff

    SvaraRadera
  3. KARLAVAGNEN: Välkommen! Roligt att du tycker om bloggen. Liten Nisse som blev stor. Härligt :)
    Uttorkad blir han nog inte, han är duktig och dricker vatten.
    Dui och Deco: Det går bra med lådorna. Vi har ställt ut två och han har hittat båda och skottar som en tok! Det lite lösa bajset fastnar ibland på kanten och då måste han ju skotta över det också och då hamnar gruset långt utanför.
    Nosbuff

    SvaraRadera
  4. Det låter som om ni resonerar klokt kring magbesvären, tycker vi. Duktig kisse som har fattat grejen så snabbt med lådorna. Kurr och burr.

    SvaraRadera
  5. Gunsan, maila din adress till mig i morgon så ska jag posta en ask Fortiflora som du kan ge Kolfart utav ett tag!
    bloggkatten@hotmail.com
    TassKram Wikki

    SvaraRadera
  6. Man kan köpa en bit våtrumsmatta och lägga under kattlådan. Det samlar ihop sanden ganska bra. Då tänker jag på antingen hårdplast i fyrkanter eller sådan där långrandig "vågig" matta som var poppis på 70-talet. Vet att jag uttrycker mig luddigt men hoppas att du vet vad jag menar. Ett tag använde jag även plastunderlägg som man kan köpa på ett stort blågult möbelvaruhus och lägga i lådor för att saker inte ska fara runt. Finns i rulle på köksavdelningen. Lycka till!

    SvaraRadera
  7. Findus, Isak och Rasmus: Han går från klarhet till klarhet nu när han börjat vänja sig vid oss. Jag tror Kolfart är en smart misse. Kurr o burr.
    Wikki: Du är väl bara för underbar! E-post komma pronto!
    Tasskramar i massor.
    KARLAVAGNEN: Tack för tipsen! Jag tror jag vet precis vilken sorts matta du menar (mamma har sån i sitt badrum fortfarande). Den lådan han använder mest nu kommer vi att ta bort snart och enbart låta honom använda den som står inne på toaletten. Det blir lite lättare att städa där.

    SvaraRadera