torsdag 24 mars 2011

Svart päls

Klockan 04:15 väcktes jag i morse av Kolfarts busljud. Tredje morgonen i rad... *gäsp*
När jag steg upp för att gå på toaletten hängde han efter mig nerför trappan och väntade sig förståss att få ett mål mat då. Det fick han inte, jag bara gick tillbaka till sängen igen och kröp ner under täcket och somnade om. Kolfart stannade nere och jag fick sova en stund till.
Jag skjutsade hussen till jobbet och åkte själv och hämtade min syster för vi skulle mammografera oss båda två. Efter mammografin åkte vi hem hit till huset tillsammans och min syster fick hälsa lite på Kolfart.
Han tog det bara lugnt trots att hon var "främmande". :)  Vi fikade och Kolfart fick en portion mat.
När jag lämnade huset, för att åka till jobbet på eftermiddan, låg Kolfart under fotpallen i lugn och ro.
Ikväll när vi kom hem och gick vår "kräkletarrunda" hittade jag det här under pallen: 
Kolfarts hårtussar.
Ett antal hårtussar som lossnat från Kolfarts päls. Den stora tussen närmast kameran har suttit på hans svans. Han har en skada på svansen som vi inte kunnat undersöka ännu. Där har det suttit hårtussar med skorpor som nu har lossnat. Någon stortvätt har vi aldrig sett att han har ägnat sig åt. Endast småtvätt på frambenen och lite på nosen. Mindre hårtussar har vi hittat på stolsdynor och mattor sedan han kom in, men nu ser det ut som om han haft storrengöring. Bra jobbat Kolfarten! 

4 kommentarer:

  1. Oj! Det var attans vad mycket päls!!! Katt som tvättar sig mår bra. Katt som tvättar framtassarna mår väldigt bra. Katter tvättar aldrig framtassarna om de inte mår bra. Vi brukar lura oroliga katter med att kleta smör på framtassarna. De blir lite förvirrade först, men de lurar till slut sig själva att de mår bra (de tvättar ju tassarna, så då måste det ju vara sant). Jag tror att ni nu lugnt kan anse er färdigadopterade. Det är ju så härligt att läsa om Kolfart, att jag blir ju alldeles tårögd!!

    Maurices & Kajsas slav
    lillie

    SvaraRadera
  2. Tuffing!Känns som det går så fort och att Kolfart mår bra, inga kräkbollar då? Nosbuff

    SvaraRadera
  3. Kan nog vara skönt att bli av med de där tussarna. Hoppas ni snart kan se om svansen ser fin ut. Tror att vårrengöringen betyder, att Kolfart känner sig så trygg att han sätter igång med att putsa sig. När han flyttade in till "främmande terräng" hos husse och matte var han kanske så vaksam att han inte riktigt hade tid till att koppla av och tvätta sig.

    SvaraRadera
  4. Tolkar också tvättandet som ett trygghetstecken. Att han tappar päls är ju inte så konstigt. Det måste bli varmt med vinterpälsen på inomhus. Hoppas bara det inte är ett tecken på att han har tråkigt och är sysslolös.

    SvaraRadera